نیــــــــــــــــــــــــــــــــــــلوفران

خواستگاری - ازدواج - شناخت زنان و مردان -بچه دار شدن و در ژیچ وخم زندگی زناشویی و محصولات بهداشتی مختص خانم ها و آقایون

نیــــــــــــــــــــــــــــــــــــلوفران

خواستگاری - ازدواج - شناخت زنان و مردان -بچه دار شدن و در ژیچ وخم زندگی زناشویی و محصولات بهداشتی مختص خانم ها و آقایون

می خواهم کنارت بمانم

ناآگاهی از مراحلی که زندگی مشترک طی می‏کند، می‏تواند باعث تصمیم‏گیری اشتباه در باره آینده زندگی‏مان شود. 

شما از گلدان‏های خانه‏تان چطور مواظبت می‏کنید؟ می‏دانید هر چند وقت یک بار باید به آنها آب بدهید؟ می‏‏دانید  در طول سال گل‏هایتان چه مراحلی را برای رشد طی می‏کنند؟ گیاهان شما چه زمانی گل می‏دهند و گل‏هایشان چه زمانی تمام می‏شود یا چه زمانی برگ‏هایشان کم می‏شود؟ در باغچه‏ حیاط درخت میوه دارید؟ درخت شما چه زمانی میوه می‏دهد؟ اگر قرار باشد، شما باغبان خوبی برای باغچه یا گلدان‏هایتان باشید. باید اطلاعات کاملی درباره مراحل رشد ونمو گیاهانتان داشته باشید و گرنه ممکن است بی‏اطلاعی شما از روند رشد گیاه باعث شود انتظارات نابجایی در ذهنتان شکل بگیرد و با این تفکر اشتباه کاری کنید که به گیاهتان آسیب برسد یا آن را کاملا نابود کنید. زندگی مشترک شما هم نهالی است که قرار است با کمک شما و همسرتان به رشد و شکوفایی برسد اما زمانی که از مراحل و فرایند زندگی مشترک خود بی‏اطلاع هستید نه تنها نمی‏توانید به رشد و شکوفایی آن کمک کنید بلکه ممکن است این بی‏اطلاعی شما آسیب جدی‏ای به زندگی‏تان وارد کند.

 

نمی‏شود از درخت گیلاس انتظار داشت که در ماه بهمن سبز باشد یا درخت خرمالو در تیر ماه میوه بدهد. یا وقتی ماه به ماه به درختان با گل‏هایتان آب نداده‏اید، توقع داشته باشید آنها سبز بمانند و میوه بدهند. اما وقتی پای زندگی مشترک وسط می‏آید، بسیاری از زوج‏ها همه این نکات واضح را از یاد می‏برند.

کمتر کسی به این توجه می‏کند که ازدواج طی سال‏ها چه مراحلی را پشت سر می‏گذارد یا برای داشتن زندگی خوب باید به چه نکاتی توجه کرد و چه کارهایی انجام داد. همین کم‏اطلاعی و بی‏توجهی هم البته باعث می‏شود که تعدادی از زوجین بعد از مدت کمی که از ازدواجشان می‏گذرد- وقتی اوضاع بر وفق مراد نباشد- تصمیم به جدایی بگیرند. این تصمیم درست

مثل این است که شما چون درخت گیلاستان در بهمن میوه نداده، آن را از خاک بیرون بکشید و گوشه‏ای بیندازید! اما در عوض زمانی که با مراحل رشد درخت آشنا باشید، می‏دانید که در اواخر بهمن- زمانی که هنوز شاخه‏ها کاملاً خشکند- زمان هرس و رسیدگی به درخت است؛ کود دادن و بیل زدن خاک را فراموش نمی‏کنید و تصور نمی‏کنید چون شاخه‏ها خشکند، رسیدگی بی‏فایده است تابستان سال بعد، گیلان‏های آبدار و خوشمزه البته نشان می‏دهد که کاملا حق با شما بوده است.

برای تصمیم گیری درست برای ادامه یا پایان دادن به زندگی مشترک هم نیاز است تا در باره مراحلی که در زندگی مشترکتان با آن روبه رو می‏شوید، اطلاعاتی کسب کنید. در غیر این صورت چندان عجیب نیست اگر تصمیمی که می‏گیرید اشتباه باشد.

دنیا در زیباترین شکل ممکن

معمولاً در این دوره و زمانه دیگر بیشتر افراد قبل از ازدواج تا حدی با همدیگر آشنا می‏شوند، به هم علاقه پیدا می‏کنند و بعد تصمیم‏ به ازدواج می‏گیرند. دوره عشق و عاشقی , نامزدی هم که البته شیرین‏ترین دوره است، همه چیز زیباست و ایدئال. معمولاً واقعیت‏های زندگی، ویژگی‏های نه چندان خوشایند همسر آینده، خانواده او یا حتی ویژگی‏های خاص خود ما که در آینده می‏تواند مشکل ساز باشد، از چشم مان دور می‏ماند. نکته اینجاست که بالاخره واقعیت‏ها خود را به روابط ما تحمیل می‏کنند و اجازه نمی‏دهند این دوران خوش خیلی طول بکشد. البته هر چقدر قبل از تصمیم برای آغاز زندگی مشترک، شناخت بیشتری از خود، نیازها، همسر آینده و شرایطی که با آن روبه رو خواهید شد، داشته باشید، این دوران طلایی می‏تواند طولانی‏تر، شادتر و طلایی‏تر باشد.

همسر

شوک

معمولا بعد از ورود به زندگی مشترک و بعد از گذشتن چند ماه از آن، کم‏کم افراد متوجه می شوند که زندگی آنقدرها هم که  تصور می‏کردند، شیرین نیست. همسرشان آنقدرها هم که تصور می‏کردند، بدون ایراد نیست و حتی خودشان هم آنقدرها که تصور می‏کردند، همسر ایدئالی نیستند! خلاصه آنکه مشکلات کم‏کم خودشان را نشان می‏دهند. متاسفانه بسیاری از جوانانی که طلاق می‏گیرند، در همین مرحله و با این تصور که زندگی‏شان به پایان رسیده، دست به این کار می‏زنند. درست مثل همان ماجرای بیرون کشیدن درخت از خاک در بهمن ماه. درست است که گاهی وقت‏ها اطلاعات به دست آمده چندان خوشایند نیست و حتی بسیار تلخ، گزنده و حتی عذاب‏آور است اما این زمان اصلا وقت مناسبی برای تصمیم‏گیری نیست، چرا که احساسات جریحه‏دار شده ی ما ، فشار زیادی به ما وارد می‏کند و کمتر می‏توانیم به ابعاد دیگر موضوع توجه کنیم. کمی صبر، بیشترین کمک و راهنما برای طی کردن این دوره است. در حال حاضر بسیاری از جوانان نمی‏توانند صبر کرده و احساساتشان را کنترل کنند؛ به همین دلیل هم نمی‏توانند عملی کردن تصمیمات ناگهانی خود را به تعویق بیندازند.

بر سر دو راهی

حالا شما اطلاعات بسیار بیشتری درباره ازدواج و زندگی مشترک و البته همسرتان به دست آورده‏اید؛ متوجه ایرادها و مشکلات شده‏اید و در این شرایط احساس می‏کنید که زندگی مشترکتان بیشتر از آنکه به شما انرژی، امید و شادی بدهد، شما را آزرده و ناراحت می‏کند. البته به دست آوردن این اطلاعات چندان هم آسان نبوده است. احتمالا چندین بار دلتان شکسته، غرورتان جریحه‏دار شده، جر و بحث‏های تلخی داشته‏اید و حتی تجربه قهر یا دعواهای سختی را پشت سر گذاشته‏اید. اما به صرف اینکه رنج کشیده‏اید، گریه کرده‏اید و روزهای پر استرس و عذاب آوری داشته‏اید، دلیل درستی نیست که بخواهید در یک اقدام ناگهانی صورت مساله را پاک کنید. حالا با داشتن این آگاهی و اطلاعات، زمان خوبی است تا تصمیم بگیرید که می‏خواهید با زندگی مشترکتان چه کار کنید و چه گام‏هایی برای بهبود آن بردارید. می‏خواهید به آن رسیدگی کنید یا نه همین طور و در همین وضعیت ادامه دهید؟

در بسیاری مواقع، افراد بعد از ازدواج نه تنها به شناخت بهتری از همسرشان می‏رسند که درباره خودشان هم به نتایج جدیدی می‏رسند.

خانمی می‏گفت تازه بعد از ازدواج متوجه شدم که چقدر غرغرو هستم یا آقایی می‏گفت که بعد از چندبار دعوا با همسرم متوجه شدم که درباره رعایت نظم و ترتیب خانه دچار وسواس هستم. گاهی اوقات بعضی افراد- (باید گفت این افراد بیشتر از نسل قبل‏تر هستند)- ترجیح می‏دهند با همین مشکلات به زندگی‏شان ادامه بدهند و قدمی برای بهبود بر ندارند. البته نسل جدید با توجه به اینکه صبر و تحمل کمتری دارد، بسیاری مواقع به فکر فرار از این موقعیت ناخوشایند افتاده و جدایی را به عنوان راه‏حل در نظر می‏گیرد.

اگر به نظر خودتان شما با دشوارترین و غیرقابل حل‏ترین مشکلات در زندگی روبه رو هستید،  لطفا در اولین انتخاب به فکر پایان دادن زندگی مشترکتان نباشید.

زمانی برای عمل

در بیشتر موارد افراد کمی به این مرحله می‏رسند چرا که کار سختی در انتظار افراد است؛ اینکه شما تصمیم بگیرید با اطلاعاتی که از همسرتان به دست آورده‏اید چه کنید؛ مثلاً اگر متوجه شده‏اید همسرتان آنقدرها هم به قول‏هایی که می‏دهد عمل نمی‏کند، می‏خواهید چه کنید؟ یا اگر متوجه شدید که همسرتان به مادرش خیلی وابسته است، چه کار خواهید کرد؟ اگر هنوز امید داشته باشید و البته دلخوری از همسرتان باعث نشده که احساس طلبکاری از زمین و آسمان کنید، احتمالا تصمیم می‏گیرید به فکر آموختن مهارت‏هایی جدید باشید، کتاب بخوانید با مشاور مشورت کنید یا عاداتی را که تا قبل از این به عنوان بخشی از شخصیت تان پذیرفته بودید، کنار بگذارید.

در بعضی موارد البته لازم است که نه فقط شما که همسرتان هم قدم‏هایی برای تغییر و بهبودی بردارد. استفاده از زوج‏ درمانی یکی از گزینه‏هایی است که می‏تواند کمک خوبی برای افراد باشد.

البته این راه‏ها و تغییر رفتارها چندان آسان نیست. چرا که تغییر کردن نیازمند صرف وقت و انرژی فراوان است. اما اگر در این مرحله به داد زندگی‏تان برسید، آن وقت می‏توانید امیدوار باشید که در فصل بعد ثمره شیرینی نصیبشان خواهد شد؛ درست مثل رسیدگی به باغچه در فصل زمستان و بهره‏مندی از نتایج در تابستان بعد.

تولد دوباره

هر چند وقتی مشکلات از همه طرف ما را تحت فشار قرار داده، دلمان شکسته، عصبانی هستیم و احساس می‏کنیم نادیده گرفته شده‏ایم، امید به آینده‏ای خوب از بین می‏رود و جز سیاهی چیزی نمی‏بینیم اما کافی است کمی بر این احساساتمان غلبه کنیم، تلاش کنیم و تغییراتی در خودمان به وجود آوریم یا حتی بخشی از مشکلات را بپذیریم و با آنها  کنار بیاییم. آن وقت می‏بینید احساسات خوبی که تصور می‏‏کردید دیگر امکان ندارد سراغتان بیایند، دوباره به سراغتان آمده‏اند.

متاسفانه چون بسیاری از افراد متوجه این تغییرات و مراحل در زندگی شان نبوده‏اند، اگر در زندگی دوام آورده باشند و به درس‏هایی که از زندگی گرفته‏اند، توجه کرده باشند، تازه بعد از گذشت 15- 20 سال از زندگی متوجه می‏شوند که در این سال‏ها چقدر از لحاظ عاطفی به همسرشان وابسته شده‏اند و همدیگر را دوست دارند.

اما شما که حالا با این مراحل آشنا شدید، قطعا می‏توانید از فرصت‏هایتان استفاده بیشتری کنید و با اقدام و تصمیم‏گیری در زمان مناسب، دوباره این احساسات مثبت را در رابطه‏تان تجربه کنید.

 

منبع : همشهری خانواده  

تبیان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد